Wyśpij się i ciesz się życiem!

12.05.2020
Porady

Dlaczego warto się wysypiać?

Sen jest niezmiernie ważnym aspektem naszego życia, odpowiada za dobre samopoczucie i długowieczność. Do niedawna nauka nie znała odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto spać i jaką funkcję pełni sen. Dotychczasowe odkrycia, dokonane w ciągu ostatnich dwudziestu lat pozwoliły spojrzeć na sen z innej perspektywy. Sen wpływa na zdolność uczenia się, zapamiętywania czy podejmowania logicznych decyzji. Reguluje emocje, wzmacnia system odpornościowy, poprawia metabolizm i reguluje apetyt. Sny łagodzą złe wspomnienia i pobudzają kreatywność. Najnowsze badania wskazują jak wykorzystać sen, by wpłynąć na zdolność uczenia się, poprawić nastrój, zwiększyć poziom energii oraz zapobiec nowotworom, chorobie Alzheimera i cukrzycy, a także jak spowolnić proces starzenia i poprawić efektywność naszej pracy.

zdrowy sen

Długość snu – zadbaj o czas na regenerację.

Regularny sen trwający krócej niż sześć godzin na dobę niszczy układ immunologiczny i zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór. Niewystarczająca ilość snu jest najpoważniejszym czynnikiem wpływającym na rozwój choroby Alzheimera. Nawet umiarkowane skracanie długości snu przez tydzień tak mocno zaburza poziom cukru, że u człowieka może zostać zdiagnozowane wstępne stadium cukrzycy. Krótki sen zwiększa ryzyko nadwątlania tętnic wieńcowych, co po jakimś czasie prowadzi do choroby wieńcowej, udaru czy zastoinowej niewydolności serca. Zaburzanie snu przyczynia się również do powstawania wszystkich najważniejszych zaburzeń psychicznych, w tym depresji, lęków i skłonności samobójczych.

Chcesz schudnąć? – Wysypiaj się!

Nieprzypadkową zależnością jest również to, iż zmęczenie wzmaga głód. Niedobór snu zwiększa poziom hormonu odpowiedzialnego za łaknienie, a zarazem zmniejsza poziom towarzyszącego mu hormonu, który w normalnych okolicznościach sygnalizuje, że się najedliśmy. Mimo pełnego żołądka niewyspanemu człowiekowi nadal chce się jeść. To niezawodny sposób na zwiększenie wagi u dorosłych i dzieci. Gdybyśmy próbowali przestrzegać diety, a jednocześnie nie spali odpowiednio długo, nasze wysiłki pójdą na marne, ponieważ większa część ubytku masy będzie pochodziła z beztłuszczowej masy ciała, a nie z tkanki tłuszczowej. Wystarczy zsumować wymienione konsekwencje, a łatwiej przyjdzie nam uwierzyć w potwierdzoną badaniami zależność: im krótszy sen, tym krótsze życie.

Popraw swoją pamięć zdrowym snem.

 

Najbardziej imponująca korzyść wynikająca ze snu to ta związana z poprawą pamięci: zarówno przed uczeniem się jak i po. Sen poprzedzający uczenie się odnawia naszą zdolność tworzenia nowych wspomnień, natomiast po przyswojeniu sobie wiedzy – przypomina opcję „zapisz” po utworzeniu nowych plików. W ten sposób sen chroni pozyskane informacje, zabezpieczając je przed zapominaniem.

Reasumując, wysypianie się poprawia pamięć i zwiększa kreatywność. Chroni przed rakiem i demencją, zwiększa odporność, obniża ryzyko zawału serca, udaru, a także cukrzycy. Wyspani czujemy się szczęśliwsi i mniej przygnębieni.

Lepsze życie jest na wyciągnięcie ręki! Wystarczy się wyspać.

Na podstawie “Dlaczego śpimy?” Matthew Walkera


Zdrowy sen to dobrze dobrany materac. Zapraszamy do kontaktu z profesjonalną kadrą salonu Pan Materac. Pomogą w wyborze i doradzą najlepsze rozwiązanie.

A najnowsze PROMOCJE salonu znajdziecie TUTAJ.

tel. 81 307 08 78
kom. 730 724 704

e mail: lublin2@panmaterac.pl
fb: @PanMateracGala

zdrowy sen